۲- اخذ مفاصاحساب موقت از سازمان تامین اجتماعی

وفق ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی، از هر پرداخت به پیمانکار معادل با ۵ درصد کسر و به همراه آخرین صورت وضعیت به عنوان ودیعه/ تضمین پرداخت حق بیمه توسط پیمانکار نزد کارفرما نگهداری می شود که با ارائه مفاصاحساب مربوطه قابل پرداخت به پیمانکار خواهد بود.

آنچه در تنظیم مفاد قرارداد و نیز در زمان اجرای پروژه باید به آن توجه نمود این است که گاه، اخذ مفاصا حساب برای کل پروژه زمان بر است و این درحالیست که پروژه از چندین شرح کار مشخص تشکیل شده است. به عنوان مثال چنانچه در قراردادهای مهندسی، شرح کار مشتمل بر ارائه خدمات مهندسی پایه و تفصیلی و نیز ارائه خدمات پشتیبانی فنی باشد، با توجه به اینکه ارائه خدمات پشتیبانی فنی به زمان حضور نیروها و نفرات مهندس مشاور در سایت مربوط می‌شود و مستلزم شروع عملیات ساخت است،

می توان چنین مقرر نمود که مهندس مشاور نسبت به اخذ مفاصاحساب موقت در خصوص بخش هایی از پروژه که انجام آنها به پایان رسیده است (خدمات مهندسی پایه و تفصیلی) اقدام و با ارائه مفاصاحساب، کسور مربوطه توسط کارفرما به پیمانکار پرداخت گردد. در این صورت بایستی شرح کار پروژه و مبلغ مربوطه به صورت مجزا در قرارداد درج گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.